تبليغاتX
سیب سرخ سلامت
افسردگی در نوجوانان بر خلاف سایر گروه‌های سنی بیشتر با علامت بی قراری و ناآرامی خود را نشان می‌دهد. دكتر محمود آیتی توضیح داد: افسردگی در نوجوانان كه بیشتر به اقتضای سن آنان رخ می‌دهد بر خلاف بزرگسالان با علامت بی قراری، ناآرامی، اختلالات رفتاری، بزهكاری، فرار از مدرسه یا خانواده بروز می‌كند. وی در ادامه افزود: افسردگی در نوجوانان معمولا با كاهش وزن همراه است كه با توجه به این كه این افراد در سن رشد خود هستند تاثیر آن زیاد و عمیق است و حساسیت آن را بیشتر می‌كند. دكتر آیتی در مورد درمان افسردگی در نوجوانان گفت: ‌افسردگی در نوجوانان بر خلاف شیوع زیاد آن راحت درمان می‌شود و با مصرف دوره‌ای قرص یا گفتار درمانی برطرف می‌شود ولی عوارض آن بسیار مورد توجه است چون نوجوانان در سنی هستند كه افسردگی می‌تواند در افت تحصیلی و پیشرفت كاری‌شان اثر منفی داشته باشد و عواقب چشمگیری در آینده آنها می‌گذارد. وی همچنین با اشاره به علت افسردگی نوجوانان بیان كرد: هرچند افسردگی بیشتر به علل ژنتیكی در افراد رخ می‌دهد اما فاكتورهای محیطی مثل جدایی والدین، اختلالات طولانی مدت بین والدین و مرگ یكی از عزیزان باعث تشدید و افزایش افسردگی در نوجوانان می‌شود. دكتر آیتی نقش خانواده را در كاهش و افزایش افسردگی نوجوانان بسیار مهم خواند و افزود: با توجه به این كه نوجوانان در بستر خانوادگی به افسردگی دچار می‌شود خانواده نیز می‌تواند در تشدید یا كاهش افسردگی فرد مؤثر باشد و آن چه بسیار مهم است اینست كه خانواده همه مشكلات نوجوان را به حساب اقتضای سن فرد نگذارند و با دیدن علائم افسردگی نسبت به درمان آن اقدام كنند. وی در پایان تاكید كرد: درمان برای نوجوانان نیز مانند سایر گروه‌ها ممكن است همراه با دارو باشد ولی متاسفانه در فرهنگ ما خوردن قرص‌های تجویز شده توسط روانپزشك به خصوص برای نوجوانان مورد منع افراد قرار می‌گیرند در صورتی كه پزشك معالج با توجه به همه جنبه‌های جسمی و روحی فرد تجویز دارو می‌كند. ( منبع : خبرگزاری ایسنا )
نوشته شده توسط سید همام الدین جوادزاده در شنبه دوم تیر 1386 ساعت | لينک ثابت |
نتایج یك تحقیق چنین بر می‌آید كه تغذیه با شیر مادر در دوران نوزادی احتمالا باعث كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در سال‌های بعدی زندگی می‌شود.
دكتر "كریستوفر جی. اوئن" كه ریاست این مطالعه را بر عهده داشت به سرویس خبرهای بهداشتی رویترز در نیویورك گفت هنوز این موضوع روشن نشده است كه آیا این تاثیر را می‌توان به تفاوت محتوای شیر مادر با شیر خشك و یا تفاوت میان محیط خانواده و پرورش كودكانی كه از شیر مادر تغذیه كرده‌اند با آنهایی كه شیر خشك خورده‌اند نسبت داد یا خیر.
اوئن از "دانشگاه لندن" افزود: به هر صورت، بر اساس فواید فراوان كوتاه و طولانی مدت شیر مادر بر سلامت، تغذیه با شیر مادر غذای برگزیده در دوران كودكی است.
از آنجا كه یافته‌های حاصل از مطالعات فردی در زمینه بررسی ارتباط میان تغذیه با شیر مادر و خطر ابتلا به دیابت نوع دو متناقض بوده است، گروه اوئن یك بررسی سیستماتیك انجام داد.
در این مطالعه دیده شد كه در دوران كودكی تغذیه با شیر مادر نسبت به شیرخشك همواره با تمركزهای پایین‌تر قند خون و انسولین ارتباط داشت.
سطح به شدت بالای انسولین خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و تاثیر دیابت را وخیم‌تر می‌كند.
اوئن و همكارانش در نتیجه‌گیری اعلام كردند: "بر اساس این سند منتشر شده تغذیه با شیر مادر محافظت طولانی مدتی علیه ابتلا به دیابت نوع دو ایجاد می‌كند كه می‌تواند اهمیت زیادی در بهداشت عمومی داشته باشد." این مطالعه در شماره نوامبر ‪" ، ۲۰۰۶‬مجله آمریكایی علم تغذیه بالینی" منتشر شده است.

( منبع : خبرگزاری ایرنا )

نوشته شده توسط سید همام الدین جوادزاده در شنبه دوم تیر 1386 ساعت | لينک ثابت |
به گفته محققان، زنانی كه پنج و یا تعداد بیشتری فرزند به دنیا آورده‌اند با خطر شدید ابتلا به دیابت نوع دو روبرو هستند.
به گزارش رویترز هلث از نیویورك، حتی پس از در نظر گرفتن نفوذ عوامل خطرساز شناخته شده دیگر مانند چاقی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی، مشاهده شد كه زایمان‌های متعدد با ابتلای زنان به دیابت نوع دو ارتباط دارد.
دكتر "واندا كی. نیكلسون" و همكارانش در "دانشكده پزشكی جانز هاپكینز" در "بالتیمور" مریلند پس از مطالعه بر روی هفت هزار زن سفیدپوست و سیاهپوست آمریكایی به این نتیجه دست یافتند.
افراد مورد مطالعه ‪ ۴۵‬تا ‪ ۶۳‬ساله بودند و متوسط زمانی پیگیری این تحقیق ‪ ۹‬سال بود.
در این مطالعه بیشترین میزان دیابت نوع دو در میان زنانی دیده شد كه بیشترین تعداد زایمان را داشتند و كمترین این میزان در میان زنانی بود كه بیشتر از دو كودك نداشتند.
محققان تایید می‌كنند كه عمده خطر دیابت به دلیل چاقی است و كمتر با وضعیت اجتماعی و اقتصادی ارتباط دارد.
با این وجود پس از بررسی عوامل خطر ساز شناخته شده دیگر مانند عوامل بالینی، نشانگرهای التهابی و عوامل شیوه زندگی دیده شد كه زایمان‌های متعدد یك عامل خطرساز در ارتباط با دیابت نوع دو است.
با این وجود این موضوع كه آیا ارتباط میان زایمان و دیابت بیولوژیكی بوده و یا به دلیل عوامل شیوه زندگی است، شناخته نشده است.
محققان در نتیجه‌گیری اعلام كردند كه این ارتباط احتمالا پس از مطالعات ویژه، در زمینه افزایش وزن مرتبط با بارداری، عوامل شیوه زندگی و تغییراتی در وضعیت‌های اجتماعی اقتصادی بهتر درك می‌شود.
این مطالعه در شماره نوامبر ‪ ،۲۰۰۶‬مجله "مراقبتهای بهداشتی بیماران دیابتی" منتشر شده است.

(منبع : خبرگزاری ایسنا)

نوشته شده توسط سید همام الدین جوادزاده در شنبه دوم تیر 1386 ساعت | لينک ثابت |
 به گفته محققان سوئدی، مصرف مقدار زیاد قند و غذاهای شیرین احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را، كه از مرگبارترین انواع سرطان‌هاست، افزایش می‌دهد.
به گزارش سرویس بهداشتی رویترز از نیویورك، دكتر "سوزانا سی. لارسون" از موسسه "كارولینسكا" در "استكهلم" و همكارانش دریافتند در افرادی كه بیشترین میزان شكر را به غذای خود اضافه می‌كنند و بیشترین میزان مشروبات غیرالكلی را می‌نوشند، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده بطور قابل توجهی بیشتر است.
محققان، وضعیت ‪ ۷۷‬هزار و ‪ ۷۹۷‬مرد و زن ‪ ۴۵‬تا ‪ ۸۳‬ساله را بطور میانگین حدود هفت سال پیگیری كردند.
در این پیگیری دیده شد احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده در افرادی كه در روز پنج وعده و یا بیشتر به غذای خود شكر یا قند اضافه می‌كردند برای مثال افزودن شكر به چای، قهوه و یا غلات، ‪ ۶۹‬درصد بیشتر از افرادی بود كه به غذا و یا نوشیدنی‌های خود هرگز شكر اضافه نمی‌كردند.
همچنین خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در افرادی كه در روز دو وعده یا بیشتر مشروبات غیرالكلی مصرف می‌كردند نسبت به افرادی كه از نوشیدن این نوشیدنی‌ها پرهیز می‌كردند، ‪ ۹۳‬درصد بیشتر بود.
همچنین در این مطالعه، مصرف سوپ‌های شیرین میوه و یا میوه شیرین شده این خطر را ‪ ۵۱‬درصد افزایش داد.
با این وجود هیچ ارتباطی میان مصرف شیرینی، مارمالاد و یا مربا با خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده وجود نداشت. كه علت آن احتمالا به این دلیل است كه دفعات مصرف این غذاها معمولا كمتر است و این نوع تغذیه‌ها به میزان كمتری مصرف می‌شوند.
لارسون و گروه وی در مجله آمریكایی "تغذیه بالینی" نوشتند: عامل‌های كه در كاهش حساسیت به هورمون انسولین دست دارند مانند شیوه زندگی بدون تحرك ، چاقی و دیابت همه ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان لوزالمعده دارند.
سرطان لوزالمعده در عرض پنج سال اكثریت عظیمی از مبتلایان به این بیماری را به كام مرگ می‌كشاند.
بنابراین مصرف بیش از حد قند، ضمن كاستن از حساسیت لوزالمعده به انسولین، این عضو را با نیاز به تولید بیشتر این هورمون روبرو می‌كند و از این طریق و همچنین از طریق چند سازوكار بالقوه دیگر، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهد.
این مطالعه در شمار نوامبر ‪ ، ۲۰۰۶‬مجله آمریكایی "تغذیه بالینی" چاپ شده است
نوشته شده توسط سید همام الدین جوادزاده در شنبه دوم تیر 1386 ساعت | لينک ثابت |
 
offshore
Click here to join Epi_AIDS
Click to join Epi_AIDS
Locations of visitors to this page